"Sebelum apa-apa kita 'selfie' dulu", itu antara dialog yang sering didengar dan menjadi kebiasaan peminat 'selfie', fenomena baharu yang menjadi trend masa kini masyarakat, khususnya kalangan Gen Y dan Gen Z.

Hanya dengan menggunakan telefon pintar atau kamera web yang dilengkapi aplikasi Internet, pengguna boleh 'selfie' dan terus memuat naik gambar ke laman sosial seperti Instagram, Facebook dan Twitter.

'Selfie' merujuk kepada perbuatan mengambil gambar sendiri menggunakan telefon pintar untuk dimuat naik ke laman sosial.

Perkataan 'selfie yang menjadi popular pada tahun lepas apabila dikaitkan dengan tokoh-tokoh dunia akan menjadi sebahagian daripada Kamus Dewan, kamus bahasa Melayu terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), demikian menurut Ketua Pengarahnya Datuk Dr Awang Sariyan.

APAKAH HUKUM 'SELFIE'
Dalam menempuhi Ramadan yang penuh barakah ini, melakukan 'selfie' dilihat semakin rancak dalam kalangan umat Islam sedangkan dalam Islam mengajar umatnya bersederhana dalam segala hal dan tidak menunjuk-nunjuk.

Timbul persoalan apakah hukum 'selfie' ketika umat Islam mengejar sebanyak-banyak pahala mengabdikan diri kepada Yang Maha Esa dan meningkatkan amal ibadat di bulan mulia ini.

Menjawab persoalan itu, pensyarah kanan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Ustaz Dr Muhammad Lukman Ibrahim berkata hukum asal 'selfie' adalah harus tetapi ia berubah mengikut keadaan.

Jelasnya, jika berniat sekadar bergambar biasa untuk berkongsi detik indah bersama rakan-rakan, ia adalah harus.

Beliau tegas mengingatkan bahawa individu yang 'selfie' mestilah menjaga adab sopan dan hukum hakam agama seperti menutup aurat, memakai pakaian yang longgar, tidak melampau serta tidak bertujuan menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah.

"Apabila 'selfie' sudah menjadi satu tabiat iaitu ke mana sahaja hendak 'selfie' maka ia termasuk dalam perkara yang sia-sia. Allah S.W.T berfirman (sifat) orang mukmin ialah menjauhi perkara sia-sia," katanya kepada Bernama.

Turut mengulas sikap mereka yang gemar berkongsi gambar-gambar menunjukkan kemewahan dan berbangga-bangga, Dr Muhammad Lukman berkata perlakuan sedemikian harus dijauhi.

"Gambar-gambar makanan di hotel-hotel bertaraf lima bintang dan seumpamanya tidak sepatutnya dikongsikan di laman media sosial seperti Facebook, Twitter, dan Instagram.

Pada masa sama, beliau berpendapat perkara yang kelihatan mewah dan mempamerkan rasa bangga tidak perlu dikongsi kerana ia boleh mencetuskan sifat riak kepada individu berkenaan dan menimbulkan perasaan hasad dengki kepada orang yang melihatnya.

NIAT IKHLAS
Berkongsi pandangan yang serupa, pensyarah kanan, Jabatan Syariah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim berkata budaya 'selfie' perlu dilihat daripada sudut positif.

"Jika ada yang sengaja bertujuan bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk ketika 'selfie' maka itu antara dia dengan Allah S.W.T., bagi saya ia tidak dilarang dalam syarak. Begitu juga sekiranya ia bertujuan mengagung-agungkan Ramadan.

"Mungkin dengan cara 'selfie' di masjid menguatkan lagi semangat orang lain untuk datang ke masjid, pada masa sama kita seronok melihat mereka begitu gembira dengan kehadiran Ramadan," katanya.

Mengenai sikap segelintir mereka yang suka berkongsi gambar makanan di laman sosial, beliau berkata: "Ia tidak salah, sekiranya gambar yang dikongsi bersama 'friends' atau 'followers' itu adalah golongan sama taraf dengan mereka. Tetapi jika di kalangan teman-teman, ada golongan yang susah atau fakir miskin maka lebih baik jangan dimuat naik."

Mohd Izhar menasihatkan masyarakat memperbetulkan setiap niat mereka agar dapat mengajak masyarakat mendekatkan diri dengan Allah S.W.T.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Belia Masjid Batu Gajah, Perak Mohd Shaiful Rizal Mohd Saed, 29, berkata budaya 'selfie' dalam beribadat tidak perlu kerana ia melibatkan urusan antara manusia bersama Allah S.W.T.

"Tidak dinafikan ada 'selfie' yang membawa ke arah kebaikan tetapi kadang kala bimbang jika gambar yang dikongsi akan menimbulkan fitnah," katanya mengingatkan. Kredit

Seorang wanita janda yang sudah tiga kali kawin cerai diperiksa doktor. Waktu doktor mahu melakukan pemeriksaan dalam, terjadilah perbualan.

Janda : “Hati-hati periksa ya doktor, saya masih dara!”
Doktor: “Hai kata Puan dah tiga kali kahwin cerai takkan masih ada dara?"
Janda : “Gini doktor, bekas suami saya yang pertama mati pucuk."
Doktor: “Oh macam tu, tapi suami yang kedua puan tak mati pucuk kan?”
Janda : “Betul doktor, cuma dia gay. Jadi saya tidak diapa-apakan langsung.”
Doktor: “Lalu suami yang ketiga Puan tidak mati pucuk atau gay kan?”
Janda : “Betul doktor, tapi dia orang politik."
Doktor: “Tapi apa kaitannya dengan dara Puan?”
Janda : “Dia cuma berjanji sahaja dok, tapi tidak pernah direalisasikan...”
Doktor: “Ehhh???..."
Di suatu malam yang dingin, di dalam sebuah bilik yang sederhana besar dan di atas katil. Sepasang suami isteri yang telah lanjut usia baru masuk tidur.

Suaminya telah mula mengantuk tetapi isterinya terbangkit perasaan ghairah pada ketika itu.

Si isteri bersuara,"Dulu-dulu abang selalu pegang tangan saya bila kita nak tidur." Suaminya dengan separuh sedar, menggenggam tangan isterinya. Kemudian, si suami pun sambung tidur.

Beberapa ketika selepas itu, si isteri bersuara lagi, "Dulu-dulu abang selalu cium saya bila kita nak tidur." Si suami dengan rasa terganggu, mengangkat kepalanya dan menyentuh bibirnya ke pipi si isteri. Kemudian, si suami sambung semula tidur.

Selepas beberapa saat, si isteri bersuara lagi, "Dulu-dulu abang selalu gigit-gigit leher saya." Dengan perasaan marah dan geram, si suami melontar selimutnya dan bangun dari katil. Si isteri bertanya, "Abang nak ke mana tu?" Dengan marah suaminya menjawab, "Nak pergi ambik gigi la ni...".
Previous PostOlder Posts Home